Prednosti na mori Kto má na mori prednosť? Plachetnica či rýbarska loď?
Autor: Peter Ágh | Dátum: 09.10.2024 | Kategória: Kurzy
799 slov, čas čítania: 4 minúty.
Právo plavby a COLREGs (International Regulations for Preventing Collisions at Sea)
Čo sú COLREGs?
COLREGs, alebo Medzinárodné predpisy pre zabránenie zrážkam na mori, boli prvýkrát prijaté v roku 1972 a sú medzinárodným štandardom, ktorý má zabezpečiť bezpečnosť plavby na moriach a oceánoch. Tieto predpisy stanovujú pravidlá a postupy, ktoré majú lode dodržiavať, aby sa vyhli zrážkam a iným nehodám na vode.
COLREGs stanovujú rôzne pravidlá pre rôzne typy plavidiel, vrátane motorových lodí, plachetníc, rybárskych lodí a lodí so špeciálnymi právami (ako sú napríklad lode obmedzené v manévrovaní). Predpisy zohľadňujú aj situácie, kde sa plavidlá rôzneho typu stretnú, a určujú, ktoré plavidlo má prednosť.
Pravidlá COLREGs pokrývajú situácie, ktoré môžu nastať na otvorenom mori, ako sú napríklad stretnutia čelom k sebe, križovanie trás a predbiehanie. Určujú, ktoré plavidlo by malo urobiť úhybný manéver a akým spôsobom sa má tento manéver vykonať.
Navigačné svetlá a signály:
COLREGs stanovujú povinnosť používania navigačných svetiel na rôznych typoch plavidiel, ktoré umožňujú vidieť a rozpoznať plavidlá počas noci alebo za zníženej viditeľnosti. Každý typ plavidla má svoje špecifické svetlá, ktoré sa musia používať, aby iné plavidlá vedeli určiť jeho smer plavby, typ plavidla a činnosť, ktorú vykonáva.
Zvukové signály:
Predpisy určujú aj používanie zvukových signálov, ktoré sú dôležité v situáciách zníženej viditeľnosti, napríklad v hmle. Existujú presne definované signály pre rôzne manévre, ako je predbiehanie, zmena smeru, zastavenie a iné.
Bezpečná rýchlosť a pozornosť:
COLREGs zdôrazňujú povinnosť udržiavať bezpečnú rýchlosť, ktorá zohľadňuje viditeľnosť, hustotu premávky, schopnosti plavidla a poveternostné podmienky. Plavidlá musia byť neustále pod pozorným dohľadom, aby sa minimalizovalo riziko zrážky.
Pravidlá pre zvláštne situácie:
Pravidlá tiež pokrývajú zvláštne situácie, ako napríklad správanie sa plavidiel v úzkych priechodoch, kanáloch a v prístavoch. Taktiež stanovujú pravidlá pre plavbu v oblastiach, kde je veľká hustota premávky alebo kde sú lode v obmedzenom priestore.
Dôležité pravidlá COLREGs:
- Pravidlo 5 - Pohľad:
Každé plavidlo musí mať neustále dobrý výhľad pomocou zraku a sluchu, ako aj všetkými dostupnými prostriedkami, aby mohlo správne zhodnotiť situáciu a riziko zrážky. - Pravidlo 6 - Bezpečná rýchlosť:
Každé plavidlo musí udržiavať bezpečnú rýchlosť, ktorá umožní vykonať vhodný manéver na zabránenie zrážky a zastavenie plavidla v primeranom čase. - Pravidlo 7 - Posúdenie rizika zrážky:
Každé plavidlo musí používať všetky dostupné prostriedky na určenie, či existuje riziko zrážky. Ak nie je možné riziko vylúčiť, plavidlo by malo predpokladať, že zrážka môže nastať, a konať podľa toho. - Pravidlo 8 - Akcia na zabránenie zrážky:
Ak je identifikované riziko zrážky, musí byť vykonaný včasný a rozhodný úhybný manéver, ktorý umožní bezpečné a účinné vyhnutie sa zrážke. - Pravidlo 12 - Plachetnice:
Pravidlo stanovuje, ako sa majú správať plachetnice vo vzájomnom stretnutí, v závislosti od smeru vetra a polohy plavidiel. - Pravidlo 15 - Križovanie trás:
Ak sa dve plavidlá križujú, plavidlo, ktoré má druhé plavidlo po pravoboku, musí ustúpiť a vyhnúť sa zrážke.
Použitie COLREGs v praxi:
COLREGs sú základom pre bezpečné námorné operácie a plavbu. Každý skipper, kapitán alebo operátor plavidla musí byť dôkladne oboznámený s týmito pravidlami a používať ich v každodennej praxi. Dodržiavanie COLREGs je kľúčové na minimalizovanie rizika zrážok a iných nehôd na mori, čím sa zabezpečí bezpečnosť všetkých účastníkov námornej premávky.
Hierarchia prednosti plavidiel:
- Neovládateľné plavidlo (Vessel Not Under Command):
Plavidlo, ktoré nie je schopné manévrovať tak, ako by sa očakávalo, má najvyššiu prednosť. - Plavidlo s obmedzenou manévrovacou schopnosťou (Vessel Restricted in its Ability to Maneuver):
Má prednosť pred všetkými plavidlami okrem neovládateľných. - Plavidlo obmedzené svojím ponorom (Vessel Constrained by its Draught):
Má prednosť pred všetkými ostatnými plavidlami, s výnimkou neovládateľných a plavidiel s obmedzenou manévrovacou schopnosťou. - Plavidlá zapojené do rybolovu (Vessel Engaged in Fishing):
Majú prednosť pred plachetnicami, motorovými člnmi a inými plavidlami. - Plachetnice (Sailing Vessels):
Majú prednosť pred motorovými člnmi. - Motorové člny (Power-Driven Vessels):
Majú najnižšiu prednosť a musia ustúpiť všetkým vyššie uvedeným typom plavidiel.
Pravidlá pre stretnutia plachetníc:
- Ak sa plachetnica A (s vetrom z pravoboku) stretne s plachetnicou B (s vetrom z ľavoboku), plachetnica B musí ustúpiť.
- Ak plachetnica A je bližšie k vetru (náveterná strana), musí ustúpiť plachetnici B, ktorá je ďalej od vetra (záveterná strana).
Príklad A
Zelená plachetnica sa vyhýba červenej. Podľa oplachtenia obom plavidlám fúka vietor zľava, takže ani jedno plavidlo nemá prednosť, pretože by mu fúkalo sprava. Obe plavidlá sú plachetnice, ale v tomto prípade plavidlo na záveternom boku nesmie byť obmedzené v plavbe.
Príklad B
Zelené plavidlo je plachetnica a červené je motorové plavidlo. Motorové plavidlo sa musí vyhnúť plachetnici.
Príklad C
Obe plavidlá sú motorové. Zelené plavidlo sa vyhýba červenému, pretože ho má na pravoboku.
Príklad D
Každé plavidlo sa vyhne mierne doprava a vytvorí pomyselný kruhový objazd, následne každý pokračuje svojim smerom.
Príklad E
Sivá plachetnica má rahno na ľavej strane, takže vietor fúka z pravej strany. Červená plachetnica sa vyhýba sivej.
Príklad F
Podľa osvetlenia možno rozpoznať, že spodné plavidlo je plachetnica a horné je motorová loď alebo plavidlo so strojovým pohonom. Horné plavidlo sa musí vyhnúť spodnému.
Tagy: ['Jachting', 'colreg', 'prednosti']