Trasa v Chorvátsku pre začínajúcich kapitánov
Autor: Peter Ágh | Dátum: 12.10.2024 | Kategória: Chorvátsko
1,304 slov, čas čítania: 7 minút.
Všetci sme si tým prešli. Boli sme na kurze kde bol skúsený kapitán a nemali sme žiadne starosti keďže všetkú zodpovednosť mal on. No teraz sa karta obracia a už za loď a posádku si zodpovedný ty a nikto iný. Odrazu treba sledovať počasie, čas, stav lode a ďalších milión vecí. Dobrá správa je, že všetko je len skúsenostiach ktoré sa budú nabalovať každou plavbou. Existujú dve línie učenia sa.
- Na vlastných chybách
- Na chybách druhých
Známy by povedal, že chyby v prvom prípade si lepšie zapamätáš :)
Ako teda na prvú plavbu?
Za prvé treba si vybrať vhodné miesto a obdobie. Prvý augustový týždeň z vodíc bude asi peklo čo sa týka premávky, chaosu, plnej kapacity mestských mól, kotvísk či bójkovích polí. Rozhodne letné prázdniny neodporúčam, ale teda na všetko sa dá pripraviť, ale nieje lepšie keď vľade prídete a bude voľno?
Jar a jeseň môžu byť zradné kvôli počasiu, treba mať troška šťastia a ide to, ale voda je veľmi studená. Na druhej strane budete mať na všetko čas, pumpy v piatok nebudú plné v marínach nebude vládnuť panika.
Povedzme, že by som nazval ideálnym mesiacom máj. Povedzme, že vás nechytí silná Bora tak tento mesiac by mohol byť ideálny keďže lode budú ešte za rozumné ceny a na mori to nebude také narvaté ale už tam bude dosť lodí aby niekto počul vaše volanie may day :-)
Tak mesiac povedzme, že už máme tak nam zostáva na výber lokalita. Ja by som odporučil marínu Zaton nad Šibeníkom.
Z obrázku je už asi jasné prečo. Lode máte zaparkované tak, že prakticky zaradíte do predu a keď nieste najväčší antitalent tak sa nič zlé nestane. Taktiež je to veľmi dobre krytá marína. Predstavte si situáciu, že ste v maríne Baotič Trogíre kde sú tie lode troška viacej nacpané na seba, je to vaša prvá plavba a vy ste zobrali rodinu či kamarátov ktorí na lodi nikdy neboli. V Baotiči hneď pri vychádzaní zavadíte o mooring druhej lode, oškrete tú loď, bude tam nervozita a ako správny kapitán budete kričať na všetkých na lodi. V tejto chvíli už všetci vedia, že s vami druhý krát nikam nepôjdu...
A teraz marína Zaton... Naštartujete si motor, zaradíte do predu a s kľudom angličana si prejdete na provu. Zhodíte mooringy a vrátite sa do kokpitu, dáte inštrukcie nech zhodia a pritiahnu záveterné lano, potom náveterné a so sebavedomím výrazom výjdete z maríny. Váš kredit stúpol a všetci na palube si užívajú prvé minúty strávene na palube. What a start :-)
Ak nemusíte nevýražajte hneď v sobotu. Po dlhej ceste si radšej oddýchnite, v kľude preberte loď, nakúpte v potravinách v Zatone a dajte si dobrú večeru pri ktorej vysvetlíte posádke ako to zhruba bude prebiehať na druhý deň ráno.
Deň prvý Prvič alebo Zlarin
Zo Zatonu si vybehnite rovno na obed v Šibeníku (Bod B na mapke). Na mestskom móle ktoré bude v máji zývať prázdnotou si nájdete miesta koľko len chcete. Ak nefúka silný vietor nemôžete mať s mooringami problém, ale zmestíte sa tam aj bokom. Ak sa rozhodnete prísť k mólu bokom pozor na vlny... sem tam prebehne dáky inteligent veľkou rýchlosťou cez Krku a loď to tam vie obúchať, tak buď vyviazať springy alebo si natiahnúť mooringy aj keď ste z boku.
Starostlivo si vyberte miesto keďže v Šibeníku som videl asi najviac namotaných mooringov na propeler, problém je v tom, že niektorí ľudia rozseknú mooringové lano a to sa skracuje až vytvára ostrý uhol čiže to lano je napnuté a ešte neni na ňom ani loď. To vidíte už z diaľky ktoré mooringové lano je pekne oprete o stenu móla alebo vytvára spomínaný ostrý uhol smerom k betónovej kocke. V Šibeníku je mestské mólo na dve hodiny zdarma takže stíhate pohodlne obed aj nákup suvenírov.
Ďalšou zástavkou by mal byť ostrov Prvič (Bod C na mapke). Táto dedinka je slušne chránená pokiaľ nefúka Jugo. Stojí sa tam buď na bójke (bójkove pole tam, ale ešte v máji asi nebude) alebo na mooringoch (viď obrázok červené lode, kde sa stojí na mooringoch). Je tam veľa priestoru na cúvanie takže loď si viete krásne zrovnať s predstihom. Ak by Prvič nevyhoval kvôli poveternostným podmienkam tak druhá voľba je ostrov Zlarin oproti. Taktiež s mooringami, prápadne kotva a cez sezónu aj bójky. Len tam nezastavte na mieste kde chodí trajekt (trajekt je zobrazený zelenou farbou).
Na Prviči aj Zlarine s platí za státie už od marca. Výhodou je, že je tam elektrina aj voda. Na prviči je aj WC a Sprcha. Prvých cca 10Nm máte za sebou ako kapitán. Ja viem nieje to veľa ale rozhodne neodporúčám na začiatky robiť šesť a viac hodinové preplavby každý deň.
Deň druhý Žirje
Ostrov Žirje a Uvala stupica vela. To máte ďalších 10Nm míl tak si to troška spestrite plachtením a nemusíte ísť najkratšou cestou, ale tak aby to bolo príjemné na plachty. V tejto zátoke je bójkove pole a aj mimo sezónu tam zvykne byť do 10 bójok. Na brehu je reštaurácia ktorá väčšinou otvára až v júny ale niekedy vedia prekvapiť. Keď vás prídu ozbíjať o eurá za bójku rovno sa spýtajte kedy otvárajú aktuálny rok. No určite vyrazte pred na prechádzku pred západom slnka, na kopci neďaleko na západnej časti sú pozostatky rímskej pevnosti. Budete mať nádherný výhlad aj na zátoku kde budete vidieť svoju lodičku a na západ výhlad na otvorené more so zapadajúcim slnkom. Nieje to ďaleko a každý kto bol schopný nastúpiť a vystúpiť z dingáča to zvládne bez problémov.
Ak máte v posádke niekoho kto chce chytať ryby tak v tejto zátoke to fakt ide :)
Deň 3 Rogoznica
Ráno vytiahnúť plachty a rovnou čiarou do Rogoznice. Tam je niekoľko možností ako stáť s loďou. Moje najoblúbenejšie sú mooringy na mestskom móle (červené ľodky). Ak by tam náhodou bolo plno tak zelené loďky na mape sú bojkové polia a modré sú miesta kde sa dá dobre kotviť.
Tu odporúčam si vyjsť na Zmajeve oko čo je jazero medzi skalami za marínou Frapa a násladne vyššie ďalej po ceste na vrch kopca nad marínou kde je opäť nádherný západ slnka. Pár reštaurácii bude už otvorených ak nie rovno na promenáde hoďte si do google "restaurant Lanterna" ten som pristihol otvorený v každom ročnom období. Je to pri mestskom móle ale nie prvá ulička od mora. Túto reštauráciu si vybete ale až vtedy keď nič iné nieje otvorené.
Deň 4 Zlarin alebo Prvič
Boli ste prvý deň na Prviči? tak teraz chodte pozrieť Zlarin. Zlarin sme popísali už vyššie tak poďme na deň 5 (štvrtok).
Deň 5 Kaprije
Kaprije je taka malá dedinka s bójkami a mestským mólom s mooringami. V máji by ste nemali mať problém tam nájsť miesto. Zelené loďky sú na mooringu a červené na bójkach. Na mestskkom móle máte aj alektrinu aj vodu, žial WC a sprchy už nie.
Deň 6 cesta do Zatonu
Je piatok a loď musí byť určite pripravená z pravidla v piatok do 17:00 v domovskej maríne. Nezabudnite, že ešte musíte dotankovať. Oproti Šibeníku je jedna pumpa ktorú oblubujem preto ako je dobre krytá (bod B).
Tankovať budete pozdĺžne viď obrázok a zelené lodičky. Nakoniec dorazíte do Zatonu. Zaparkujete na pána a prvý krát z vás opadne stres po týždni :)
Za tento týždeň si pripíšete cca 80 - 100 Nm ja viem, že to nieje úplne veľa ale verte mi, netreba to na začiatok preháňať. Na záver pár rád:
- Najťažšie rozhodnutie je nevyplávať, ale ak sa kvôli počasiu na to necítite nenechajte sa ovplyvniť posádkov. Safety first a vy ste kapitán
- Každý deň sledovať počasie a niekoľko krát a stále dookola. Toto nepodceňujte
- V sezóne tankujem už vo štvrtok a pridám 20L do bandasky. Čo zostane, dolejem do auta
- Príliš vela demokracie nerobí dobrú krv. Keď raz budete potrebovať niečo rozhodnúť sám tak budete mať plnú loď odborníkov demokratov...
- Ak si potrebuješ zacúvať na mólo 5 krát zacúvaj si 5 krát...
Tagy: []